Na pewno zauważyliście, że przestając pedałować podczas przejażdżki rowerowej rower zacznie zwalniać, aż w końcu zatrzyma się. Dlaczego? Odpowiedzialne za to są opory ruchu – siły, które przeciwdziałają poruszeniu się ciała. Zaliczamy do nich między innymi siłę tarcia, działającą na opony roweru oraz siłę oporu powietrza działającą na rower i rowerzystę.
1. Siła tarcia
Tarcie to jeden z przykładów oporu ruchu. Tarcie to zjawisko, w którym dwa ciała fizyczne stykają się a przesuwanie ich względem siebie będzie utrudnione przez zaczepiające się o siebie powierzchnie trące. Koło roweru czy powierzchnia asfaltowa mogą się wydawać na pierwszy rzut oka gładkie ale gdy przyjrzymy się im z bliska (lub pod mikroskopem) zobaczymy nierówności i zadziory, które pocierając się o siebie utrudniają ruch.
Siła tarcia to siła przeciwdziałająca ruchowi. Przesuwając ciężką szafę najwięcej siły musimy włożyć w wprawienie ją w ruch. Dlatego też, rozróżniamy dwa rodzaje tarcia: tarcie statyczne i tarcie kinetyczne.
- Tarcie statyczne – występuję podczas ruszania z miejsca
- Tarcie dynamiczne – występuje podczas ruchu
Tarcie statyczne i dynamiczne zależy od rodzajów stykających się powierzchni trących oraz siły nacisku. Najczęściej trudniej jest wprawić ciało w ruch niż utrzymać je w ruchu i dlatego najczęściej tarcie statyczne jest większe od tarcia dynamicznego.
Siła tarcia kinetycznego ma kierunek ruchu wzajemnego ciał, a zwrot przeciwny do zwrotu ruchu.
PRZYDATNY ARTYKUŁ? Udostępnij link innym:
Poprzedni temat:
Siła ciężkości
Pozostałe tematy z działu: dynamika
Pojęcie siły | Siła wypadkowa | Zasady dynamiki Newtona | Pierwsza zasada dynamiki | Druga zasada dynamiki | Trzecia zasada dynamiki | Siła ciężkości | Opory ruchu: tarcie i opór powietrza